Chaosas ir anarchija Lietuvos valdžioje – toks pirmas įspūdis, kai matai krachą skiriant kultūros ministrą ir apskritai rekordiškai ilgą prasčiausios visų laikų Vyriausybės formavimą, lyg nusikalstama gauja veikiančios „nemano zarios“ augančią galią, kuri supančiojo visą valdančiąją daugumą kartu su prezidentu. Kasdien stebiesi ir lauki, kokią dar naują nesąmonę jie iškrės, nes tai, kas vyksta, nebegali būti vertinama sveiko proto kriterijais. Ir visa tai didėjančių rusijos provokacijų prieš Lietuvos ir Europos saugumą fone.
Žinoma, gali pasakyti, kad Lietuva nėra kažkokia išimtis: pažvelkime į chaosą su vyriausybe Prancūzijoje, metų metais Belgijoje nepavyksta sudaryti nuolatinės vyriausybės ir t. t. Tačiau Lietuva nėra nei Prancūzija, nei Belgija, kurios turi gerokai gilesnes demokratijos tradicijas ir kurioms nekyla tokie „geros kaimynystės“ su diktatūromis iššūkiai.
Jei kiltų klausimas, kas Lietuvoje labiausiai atsakingas už tokią situaciją, atsakymų, matyt, gautume įvairių. Galima kaltinti socdemus, čia pat apgavusius (ir ne vieną kartą) rinkėjus, galima atsakomybę versti visus įkaitais laikančiai „Nemuno aušrai“ (kuriai pagal veiklos turinį labiau derėtų rusiškas „nemano zarios“ pavadinimas). Vis dėlto labiausiai akys turėtų krypti pirmiausia į prezidentą. Juk kas gi kitas yra valstybės vadovas, dalyvaujantis sudarant Vyriausybę ir turintis įgaliojimus pirmiausia užsienio politikos bei valstybės gynimo srityje?
Kadangi prezidentas neseniai guodėsi nieko negalėjęs ir negalįs padaryti bei esąs priverstas priimti nelengvus sprendimus, taip pat lyg senas nomenklatūrininkas ragino „vidaus politikos“ aktualijų (kultūros bendruomenės protesto) neperkelti į tarptautinius vandenis, tai yra gera proga pažvelgti, kur jis teisus, o kur meluoja ir yra veidmainis. Kitaip tariant, ar ir ką būnant prezidentu buvo, gal ir tebėra galima padaryti kitaip?
O tikrai buvo galima, jei būtų buvę daugiau nuovokos, kompetencijos, valstybinio mąstymo, vertybinio apsisprendimo ir drąsos, o ne vien valdžios ir garbės troškimo bei keršto geriau valstybės reikalus išmanantiems.
Na, bet pripažinkime, visos šios savybės buvo žinomos visiems dar prezidento rinkimų metu. Todėl tai, ką turime, tam tikra prasme išties yra prognozuotas rinkimų rezultatas.
Praleista galimybė Nr. 1 – neleisti tokios koalicijos
Taigi, visų pirma, kaip žinia, pagal Konstituciją prezidentas turi būti visiems lygiai teisingas, tarsi mediatorius ar arbitras pakilęs virš šalies politikos kasdienybės. Bet kada gi šis prezidentas toks buvo? Atvirkščiai, jis ne kartą įrodė esąs neobjektyvus ir šališkas, dvigubų standartų propaguotojas. Tačiau blogiausia, kad prezidentas tiesiogiai kaip dalyvis įsijungė į politinius procesus, kai tai jam nepriklausė, iš esmės su konkrečia (socialdemokratų) partija dalyvavęs abiejuose 2024 m. nacionaliniuose rinkimuose ir po jų prisiėmęs sau nekonstitucines galias daryti įtaką Vyriausybės sudėčiai, skiriant savo ministrus.
Priminsiu, kad pagal Konstituciją ministrai turi turėti Seimo, ne prezidento, pasitikėjimą ir yra parenkami ministro pirmininko, tad prezidentas neturėtų reikalauti konkrečių jo pasitikėjimą turinčių asmenų skirti ministrais. Tai darydamas prezidentas pavirto valdančiosios koalicijos būrėju, net globėju, ir iš esmės vienu iš partnerių. Logiška tokio dylo pasekmė – neišvengiamos nuolaidos koalicijos partneriams mainais į gautus pirmiausiai sau lojalius ministrus. Kaip dyleris jis gal ir padidino savo faktines galias, bet kaip prezidentas realiai prarado galimybes veiksmingai užtikrinti Vyriausybės sudėties kokybę bei neprileisti prie valdžios antivalstybinio pobūdžio politinių darinių.
Priminsiu tik, kad pagal Konstituciją prezidentas išties neformuoja koalicijų. Čia prezidentas žodžiais teisus. Bet tik žodžiais. Tuo tarpu savo veiksmais jis viską padarė priešingai – kad susiformuotų būtent tokia koalicija, kurioje be socdemų kita nepakeičiama partnerė būtų „nemano zaria“, vadovaujama oficialiai pripažinto antisemito ir prikimšta rusijos bei kitų diktatorių gerbėjų.
Prisiminkime, ne kas kitas, o prezidentas balino „nemano zarios“ lyderio reputaciją matydamas jo retorikos ir elgesio pasitaisymo ženklų, ragindamas netapatinti visos partijos su lyderiu. Tai jis rado „kultūros geną“ paskutinio kultūros ministro kandidatūroje. Tapęs faktiniu koalicijos dalyviu, prezidentas jau niekaip negalėjo būti visiems teisingas, nešališkas ir tik valstybės interesams tarnaujantis, virš visų politinių jėgų interesų iškilęs valstybės vadovas.
Visos priešingos šnekos apie klaidas dėl „nemano zarios“ buvo nulemtos konkrečių trumpalaikių aplinkybių ir vertos tiek pat, kiek eilinis alkoholiko pažadas negerti. Jos greitai buvo paneigtos antrąkart laiminant „nemano zarios“ koaliciją (gal tai būtų net tikslesnis šios koalicijos pavadinimas) ir skiriant paskutinį kultūros ministrą.
O ką gi išties galėjo padaryti prezidentas, neleisdamas susiformuoti tokiai antivalstybinei koalicijai? Ne tiek jau mažai ir, svarbiausia, nepažeidžiant Konstitucijos, o veikiau ją vykdant. Priminsiu, kad Konstitucija įpareigoja prezidentą ir būti visiems lygiai teisingu, ir sąžiningai eiti savo pareigas vadovaujantis tik valstybės ir Tautos interesais.
Tačiau tam reikėjo būti ne aktyviu koalicijos nariu, o visiems lygiai teisingu politinio proceso – Vyriausybės formavimo – dalyviu. Buvimas lygiai teisingu ir tarnavimas valstybės bei Tautos interesams visiškai nereiškia moralinio indiferentiškumo, greičiau atvirkščiai. Juk tai įpareigoja visada besąlygiškai stoti prieš tuos, kurie kėsinasi į valstybės pamatus.
Daug kas dabar cituoja ir perfrazuoja išgyvenusio Holokaustą Nobelio premijos laureato Ellie Wiesel žodžius, kad būtina stoti į gėrio pusę, nes neutralumas tik padeda blogiui. Tokiomis situacijomis, kurią turime pastaruosius metus, tai yra atsakymas, kad prezidentas turėjo ne pats, iš esmės kaip vienas iš partnerių, formuoti valdančiąją koaliciją, o neleisti tam tikrai koalicijai susiformuoti.
Juk prezidento buvimas lygiai teisingu ir tarnavimas tik valstybės bei Tautos interesams reiškia pareigą teisingai vertinti potencialius koalicijos partnerius. O kaip galime vertinti „nemano zarią“, turbūt ir taip visiems aišku (nebesikartosiu čia apie visus antisemitinius, kriminalinius, prorusiškus ir antiukrainietiškus nuklydimus). Tad tik įsivaizduokime situaciją, jog prezidentas būtų iš anksto po Seimo rinkimų aiškiai ir nedviprasmiškai pareiškęs, jog „nemano zarios“ jokiomis sąlygomis negali būti valdančiojoje koalicijoje, nes viskas, kas jam terūpi, tėra šalies saugumas ir tarptautinė reputacija, kuriais jis nerizikuos.
Ar tai yra ne vien prezidento teisė kreiptis į visuomenę aktualiais jos gyvenimo klausimais, bet ir konstitucinė pareiga? Suprantu, tokie prezidento kreipimaisi jokiu būdu neturėtų būti tradicija, bet kaip tik ir turėjome bei tebeturime neeilinę, beprecedentę situaciją, kurios išvengti buvo galima tik neprileidus „nemano zarios“ prie valdžios. Dabartinis chaosas buvo užprogramuotas, nes visiems iš anksto buvo aiški tokia šios politinės jėgos misija.
Ir kas išdrįstų teisingam prezidento žodžiui paprieštarauti? O tada ką gali žinoti, gal būtų įsiklausyta. Seimo sudėtis juk nėra tokia beviltiška. Žinoma, „nemano zarios“ lyderis grasintų prezidentui apkalta, tačiau kas gi ją organizuotų. Bet kuriuo atveju bent jau būtų pradėtas mūšis, gal net karas už visą šalį, kurio aiškus ir nekvestionuojamas moralinis lyderis būtų prezidentas. Ar tik ne tokį prezidento autoritetą mums suponuoja Konstitucija?
Praleista galimybė Nr. 2 – neteikti bet kokios premjero kandidatūros
Antra, jei vis dėlto antisemitinio, prorusiškai kriminalinio kvapo koalicija būtų buvusi sudaryta, prezidentas dar pirmąkart galėjo neteikti Seimui daugumos pasiūlyto premjero kandidatūros. Mano nuomone, Konstitucija, kaip aiškinama Konstitucinio Teismo 1998 m. sausio 10 d. nutarime, suteikia galimybę prezidentui turėti politinės įtakos visos Vyriausybės personalinei sudėčiai, taigi ir skiriant ministrą pirmininką, ne tik ministrus. Teismas pažymėjo, kad „negalima ignoruoti ir to, kad Respublikos Prezidentas, būdamas vykdomosios valdžios dalis, turi tam tikrų politinio poveikio galimybių Vyriausybės personalinės sudėties formavimui“. Vyriausybės personalinė sudėtis juk prasideda nuo premjero.
Žinoma, tai labai ribota prezidento įtaka išimtiniais atvejais. Tačiau, tokia įtaka ne tik galima, bei ir būtina, jeigu, pavyzdžiui, į premjerus būtų siūlomas žinomas nusikaltėlis ar pagarsėjęs savo įtartinais antivalstybiniais ryšiais politikas, žodžiu, kai yra įtikinamų priežasčių manyti, kad pagal Konstituciją toks asmuo negali būti Vyriausybės narys. O Gintauto Palucko kandidatūra buvo labai netoli nuo tokio atvejo. Manyčiau, įtikinamų argumentų neteikti jos Seimui buvo jau tada: tai – teistumas, kuris buvo visiems žinomas, o deramas patikrinimas, matyt, būtų atskleidęs dar daugiau, ką sužinojome vėliau.
Sutinku, kad toli gražu ne visi teisininkai su tuo sutiktų. Sutinku ir su tuo, kad iki šiol to joks prezidentas nedarė. Tačiau nebuvo iškilę ir tokių iššūkių, su tokiomis aiškiai netinkamomis kandidatūromis, susijusiomis su grėsmėmis valstybės saugumui ir autoritetui. O jeigu žinia apie konkretaus asmens kandidatūros į premjerus netinkamumą būtų iš anksto neformaliai nutransliuota koalicijai, vėlgi, ką gali žinoti, galbūt koalicijos su „nemano zaria“ apskritai nebūtų sukurta, nes kitas socdemų kandidatas galėtų turėti kitus prioritetus.
Taip galbūt nebūtume priėję ir prie dabartinės koalicijos varianto. Šios premjerės kandidatūrai atmesti įtikinamų priežasčių tikrai būtų buvę rasti sunkiau, tektų kliautis nebent abejotina kompetencija ir lyderystės trūkumu.
Praleista galimybė Nr. 3 – neskirti netinkamo ministro
Trečia, pagaliau tai, dėl ko visai nėra abejonių, – prezidento teisė motyvuotai atmesti premjero siūlomas ministrų kandidatūras. Prezidentas galėjo nesutikti tvirtinti nepilnos sudėties Vyriausybės, nes tai iš tikrųjų buvo daugiausia ne jo, o neturinčios jokio žodžio premjerės problema. Tik, žinoma, turėjo iš anksto nurodyti premjerei, prieš kiek laiko ministrų kandidatūros turėjo būti pateiktos, kad spėtų su jomis deramai susipažinti ir jas įvertinti. Kitaip tariant, paprasta ir racionali sąlyga – protingas laikas. Bet, kai turi savo ministrus, jau nebegali diktuoti savo sąlygų.
Juolab tai akivaizdu buvo skiriant paskutinį kultūros ministrą. Jo paskyrimas iš esmės sunaikino bet kokią kompetencijos ir reputacijos kartelę Vyriausybės nariams, ir už tokį valstybės diskreditavimą prezidentas turėtų prisiimti didžiausią atsakomybę, o ne beviltiškai guostis. Atmesti šiai kandidatūrai jis turėjo apsčiai argumentų, bet sąmoningai, kaip faktinis koalicijos partneris, įgyvendino bendrą planą (o kur dingsi būdamas pakabintas) tikėdamasis, kad kaip nors praeis. Tačiau įvyko tai, kas buvo netikėta, – prabudo kultūros bendruomenė.
Prezidentas vis dar tikisi, kad mes visi esame naivuoliai, kuriuos galima sugraudinti ir kad priešistorė bus pamiršta. Todėl ir pasakoja, koks jis geranoriškas, kaip visus supranta, bet aplinka kalta ir neleidžia priimti gerų sprendimų. Tokie prezidentai ir politikai jau buvo Lietuvos istorijoje. Ne tik apkaltos tvarka pašalintas iš pareigų prezidentas, bet dar gerokai anksčiau kolaboravimo su okupantais kelią pasirinkusieji. Jie irgi buvo „nekalti“, aplinkybės privertė priimti „nelengvus sprendimus“, bet, žinoma, norėta tik gero Lietuvos žmonėms.
Ši Vyriausybė gali būti prikimšta panašių į paskutinį kultūros ministrą narių. Kultūros ministro skandalas paliko šešėlyje, pavyzdžiui, ne ką mažiau nekompetentingą teisingumo ministrę, pradėjusią ministerijoje mūrinį antieuropinį antiteisės bastioną. Problema, kad teisininkų bendruomenė kol kas atrodo supuvusi, lyginant su kultūros sritimi.
Tad neapsigaukime. Šiandien vyksta kova ne tik dėl kultūros, bet ir dėl visos šalies ateities. O šis prezidentas tikrai rizikuoja pretenduoti į blogiausius istorijoje prezidentus. Istorija ir bus visiems teisėja.